3 trin til en god butiksbelysning

Driver du en butik i et storcenter, i en gågade, i en arkade eller et helt andet sted, så er der forskellige ting, der skal spille, for at din butik får den bedste udstråling og giver både kunderne og de ansatte en god oplevelse. Når en butik skal have en flot udstråling og tiltrække kunder, så er der forskellige faktorer, der spiller ind. Det er butikkens facade, det er farverne, det er indretningen, og så er belysningen ikke mindst lige så vigtig. En god belysning på butikkens facade og hele vejen ind gennem butikken er med til at tiltrække kunderne, og få dem til at bevæge sig længere og længere ind gennem din butik. Der er mange muligheder, og i denne guide kan du lære mere om 3 trin til god butiksbelysning.

Førstehåndsindtrykket er vigtigt

Når du skal indrette din butik med en god belysning, er der tre vigtige ting, du først og fremmest kan fokusere på.

Man siger, at det er i de første 5 sekunder af mødet med en anden person, at man danner sig et fundament for opfattelsen af personen, og derfor er det altså førstehåndsindtrykket, der er meget vigtigt. Det samme gælder for din butik. Det er altså din butiks ydre facade, som er det første kunderne ser, og derfor den, der betyder hvilket indtryk dine kunder får af butikken. Det er altså facaden, der i høj grad er med til at påvirke kunderne til at træde ind i din butik. Derfor er det en rigtig god idé at sørge for en god belysning på butikkens front, i vinduerne og i indgangen.

To andre vigtige butiksbelysninger

Som nævnt i introduktionen, er det herudover vigtigt at belysningen ikke kun er god på butikkens facade, men også ind gennem hele butikken. Det er derfor vigtigt at man benytter butikkens loft til at få oplyst butikken hele vejen til den bagerste væg. Derfor er det en god idé at opsætte spotlights, der tiltrækker kunderne hele vejen rundt i butikken, så der ikke er noget sted, der er mindre attraktivt end andre.

Som en tredje ting er det en fordel at vælge en række bestemte områder i butikken, der er oplyst ekstra meget. Disse fokusområder kan med fordel bruges til at fremhæve en ny tøjkollektion, en ny bog eller en række nye spotvarer i et supermarked ekstra meget. Dette kan for eksempel gøres ved at installere en ekstra kraftig hyldebelysning eller lystavler omkring det produkt, du ønsker at kunderne skal tiltrækkes ekstra meget af. Det er desuden en god idé at placere et produkt, der er ekstra oplyst, ved butikkens hovedindgang, så den er med til at bidrage til førstehåndsindtrykket.

Dette er blot 3 ud af mange gode tips til butiksbelysning, der kan findes på siden under linket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.